Unitats


En total la xarxa del TRAM d’Alacant té 26 unitats entre tramvies i trens dièsel, xifra que resulta del tot insuficient per a abastir unes línies cada volta més utilitzades i una demanda en constant augment.

  • Sèrie 4.100 “TREN-TRAM” (VOSSLOH)

Fitxa Tècnica

  • Tensió: 750 V
  • Potència: 840 KW
  • Obtenció de corrente: Pantògraf
  • Velocitat aprox. : 100 km/h
  • Pes: 57 Tm
  • Llargària: 37,01 metres
  • Nº d’unitats: 9
  • Capacitat: 315 passatgers
  • Línia: L1, ocasionalment també en la L3.
  • Composicions: fins ara sempre en “simple” encara que s’han fet proves no massa satisfactòries en “doble”.

Descripció de la unitat

Les unitats de la sèrie 4.100, també conegudes com a “trens-tram”, són els primers d’aquest tipus que circulen per Espanya. Poden prestar serveis tant tramviaris, entre diferents nuclis de població, com tramviaris dins dels entorns urbans.

La seua velocitat punta màxima està al voltant dels 110 km/h, velocitats que molts trens suburbans no arriben a agafar. Podem dir que per estabilitat, fiabilitat, seguretat i velocitat són una de les “joies de la corona”. Moltes xarxes de tramvies espanyoles, actuals i en construcció, estan plantejant-se implantar-los també, davant els evidents avantatges que suposen a l’hora de poder accedir al centre de les mateixes ciutats venint directament des de nuclis de l’Àrea Metropolitana i sense necessitat de fer servir un rodalies per a arribar a la ciutat i alli canviar als mitjans de transport urbans.

Foto realitzada per Vichase
Foto realitzada per Vichase

  • Sèrie 4.200 (Bombardier Flexity Outlook)

Fitxa Tècnica

  • Tensió: 750 V
  • Potència: 420 KW
  • Obtenció de corrent: Pantògraf
  • Velocitat aprox : 70 km/h
  • Pes: 41 Tm
  • Llargària: 32.366 metres
  • Nº d’unitats: 11
  • Capacitat: 277 passatgers
  • Línia: L3, L4 i futura L2
  • Composicions: durant les Fogueres 2009 han circulat per primera volta comercialment en composicions dobles per tal d’atendre la gran demanda de passatgers que aquest mitjà de transport absorbix més encara durant els dies de festes. Es pot dir que l’experiència ha estat un èxit malgrat la evident manca de prou unitats que actualment (fins que comencen a arribar les noves unitats que s’esperen per a començaments de 2010) fa impossible poder establir un servei estable  amb composicions dobles en aquelles línies (com ara la L3 a l’estiu) amb una alta demanda de passatgers.

Descripció de la unitat

Són uns tramvies que gaudixen d’un ampli i modern equipament que els fa estar a la última. Dipsosen d’aire acondicionat, informació al viatger tant acústica com per mitjà de pantalles electròniques, a més de portes als dos costats de la unitat. Són bidireccionals i de pis baix i suplixen el xicotet espai de distància que queda entre la seua porta i el nivell de l’andana de la parada gràcies a unes xicotetes rampes deslliçants que estenen en arribar a cadascuna de les estacions.

Ací poden consultar-se més dades (generals i tècniques) sobre la última comanda de tramvies feta a Bombardier per part de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.

Foto realitzada per Vichase
Foto realitzada per Vichase

  • Sèrie 2.500 (trens dièsel)

Fitxa Tècnica

  • Velocitat màxima permesa: 80 km/hora
  • Velocitat mínima contínua: 16 km/hora
  • Llargària entre acoplamentos: 17,5 metres
  • Alçada: 3,67 metres
  • Amplària: 2,57 metres
  • Pes: 54 Tn
  • Nº motors tracció: 2
  • Potència per motor: 245 CV
  • Capacitat: 259 viatgers
  • Nº unitats: 6
  • Línia: L9
  • Composicions: durant un temps es van estar provant en composicions “doble”. Actualment solen funcionar sempre en “simple”.

Descripció de la unitat

Aquestes unitats provenen de la renovació de l’anterior i ja vella sèrie d’automotors de la sèrie 2.300 que portaven ja molts anys prestant servei en la línea del Trenet entre Alacant i Dénia. Són de la marca MAN i va ser Sunsundegui l’encarregada de renovar-los de dalt a baix amb una nova disposició interior, nous acabats, seients, megafonia, aire acondicionat, etc.

Encara resten dues unitats de la sèrie 2.300 que no van ser renovades i que de quan en quan presten el servei entre Dénia i Benidorm. Un d’ells sol estar aparcat a l’estació de la Marina d’Alacant.

Foto realitzada per viaggia_alc
Foto realitzada per viaggia_alc

Dades tècniques vistes en la web de FGV

No podem oblidar altres tipus d’unitat ferroviària que presta serveis dins l’Àrea Metropolitana d’Alacant i que tot i no ser tramvies pròpiament dit, també creiem necessari incloure. Ens referim a les unitats també dièsel que circulen tant per la C1 com per la C3 del nucli de rodalies d’Alacant-Múrcia.

  • Unitats Dièsel 592 RENFE

Són unitats dièsel 592 conegudes popularment com a “camells” per la seua característica imatge amb els aparells

encarregats de l’aire acondicionat situats sobre el que és l’habitacle de cada vagó. A diferència d’altres nuclis de rodalies, a Alacant s’han mantingut els seus seients originals més propis de Regionals (serveis per als què originalment van ser disenyats aquestos trens) i no es van canviar, durant la reforma que van patir aquestes unitats entre 1996 y 2004, per seients de plàstic dur típics d’aquestes unitats a altres nuclis, com per eixemple el de València.

S’espera que en breu s’incorporen unitats elèctriques 447 a la C3 a Sant Vicent i també en la C1 a Múrcia una volta siga electrificada i a mesura que RENFE Rodalies vaja rebent cada volta més unitats Civia per a tots els nuclis que actualment gestiona.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s