Intermodal


El projecte de la “Intermodal” del TRAM naix des del mateix moment en que es comença a pensar en la possibilitat d’implantar una xarxa de metro lleuger a la ciutat d’Alacant. La idea de tindre un gran intercambiador central a modo d’altres grans ciutats on vàries línies s’interconecten entre elles al mateix temps que amb altres mitjans de transport (ferrocarril de llarg recorregut, d’alta velocitat, de rodalies, busos urbans, suburbans i interurbans) va ser un dels pilars sobre el qual es va dissenyar el conglomerat actual de les línies ja existents i de les futures.

  • LA LOCALITZACIÓ.

Aquesta estació cridada a ser el referent de tota la xarxa TRAM, al igual que ho poden ser per a les seues respectives xarxes l’intercambiador de Plaça de Catalunya a Barcelona o Atocha a Madrid (salvant les evidents distàncies), s’ubicarà, segons planeja la Conselleria d’Infraestructures, encarregada d’aquestos temes, en les proximitats de la futura Estació Central Intermodal de Renfe a Alacant. Concretament estaria situada baix la parada de taxis que hi ha davant l’eixida lateral dreta de l’edifici principal de l’actual estació.

estacionalicanteuu6

D’aquesta forma i tenint en compte que l’edifici de la futura Estació Intermodal Central de Renfe tindrà les andanes d’accés als trens soterrades, la idea que des de la Conselleria s’ha projectat és construir un corredor de comunicació directa que permitisca al passatger poder accedir de forma fàcil i ràpida de les andanes del TRAM a les dels trens de llarg recorregut i rodalies i viceversa.  Per a això des del principi es va parlar de la necessitat de què les dues administracions implicades (tant Ministeri de Foment com Conselleria d’Infraestructures) treballares de forma conjunta per tal d’adequar els dos projectes i fer-los compatibles. Actualment aquesta colaboració està brillant per la seua absència i són moltes les veus que ja avisen de la possibilitat de que pel fet d’haver estant treballant d’esquenes el govern central i el de la Generalitat, la possibilitat de què apareguen dificultats tècniques o incompatibilitats estructurals és més que possible. Això portaria a un endarreriment d’aquesta infraestructura tan necessària per a la mobilitat de la nostra ciutat, fet que no ens podem permetre.

A més independentment de fet de poder connectar amb molts altres mitjans de transport a través d’aquesta estació (que no és qualsevol cosa) també hem de pensar que només per la seua estratègica localització, en el cor comercial, administratiu i financer d’Alacant, ja serà una estació amb molt de trànsit. Pensem que qualsevol es podrà pujar en un futur no tan llunyà al TRAM a l’estació de Benidorm, per eixemple, i baixar just al cotat de El Corte Inglés, de l’Fnac, dels edificis més representatius de l’administració local, autonòmica i nacional.

  • L’ESTACIÓ.

L’estació del TRAM que estarà directament connectada amb l’Estació Central Intermodal d’Alacant i que permetrà uns fluxes continus de viatgers entre les dues, serà el cor de la xarxa del TRAM d’Alacant i tot un referent arquitectònic. Es configurarà com l’espai central distribuidor de les corrents de mobilitat dins l’Àrea Metropolitana i tindrà 3 vies, dos d’elles destinades a l’ús de les diferents línies de tramvia que per allí passaran i una restant destinada quasi en esclusiu al seu ús com a via “llançadera” on un tren-tram d’Alstom estarà esperant sincronitzat amb les arribades dels trens de llarg recorregut de Barcelona, Madrid, etc per a arreplegar els viatgers i portar-los de forma semidirecta a Benidorm o a altres punts de la ciutat on puguen trasbordar amb altres línies de Tram o l’autobús.

Recentment han paregut notícies en premsa que parlen de com serà el seu disseny i confirmant que es podrà accedir a ella directament des de l’Intermodal, com ja hem dit, o des del carrer. Serà una estació amplia, amb gran quantitat de llum que entrarà directament des del seu sostre acristalat i amb vàries escales mecàniques per a facilitar-hi l’accés. A més disposarà de 3 nivells, el primer serà a nivell del carrer i serà d’accés, on estaran situades les portes automàtiques d’accés, el segon, ja baix terra que serà on estiguen les andanes i els tramvies, i per fi un segon nivell baix terra que farà de vestíbul d’interconnexió entre les diferents andanes, que en aquest cas seran tres per a poder donar resposta a eixes tres vies de les que ja hem parlat.

És una estació ambiciosa, sense complexos i pensada de cara al futur que a falta de més concreció, i si ens deixem portar pels rènders presentats fa pocs dies, tindrà una mena d’accés acristalat des de l’exterior que la dotarà d’una imatge molt vanguardista ideal per a la posició de centralitat que li ha tocat ocupar.

Per ella passaran la L1, la L2, la L3, i una hipotètica línea a la Universitat per Sant Blas que encara no té numeració. El pas de tramvies serà constant i les estacions anterior i posterior seran (de nord cap a sud) la de la Plaça dels Estels primer i després la de la Gran Via.

A més és important tenir en compte que just damunt d’aquesta estació està projectada la que serà la major plaça pública d’Alacant, just al costat de l’Estació Central.

A continuació us mostrem algunes imatges del que serà l’estació:

  • PROBLEMÀTICA I CONTROVERSIA GENERADA

La veritat és que els que estiguen ben al dia de les notícies i de l’actualitat d’Alacant sabran que el problema no té tant a veure amb aquesta estació sinó amb l’Intermodal i sobre tot amb el projecte del soterrament de les vies al seu pas per la ciutat. Són aquestes dues obres les que han condicionat fins ara la construcció d’aquesta estació del TRAM, el nom oficial de la qual encara no és coneix, que de no estar debatint-se i tramitant-se actualment el soterrament, amb tota seguretat portaria com a mínim molts mesos ja d’obres.

Hem de pensar que les obres del túnel que ve des de l’estació de la Plaça dels Estels ha arribat ja a l’encreuament amb l’Avinguda de Salamanca i perfectament podrien haver connectat ja amb l’estació en cas d’estar actualment en obres. En lloc d’això el túnel s’utilitzarà indefinidament com a cua de maniobres en espera de que l’estació estiga finalitzada.

7 respostes a Intermodal

  1. Gonzalo ha dit:

    Hola yo soy de madrid y paso bastante tiampo en Alicante y sobre todo boy en tren
    La pregunata es cuando llegará el tram y cuando se contruira la futura estacion intermodal por que está en continuo debate
    Muchas gracias y el artículo está muy bien.

  2. alacantonrails ha dit:

    Hola.
    Todavía no se sabe absolutamente nada… De hecho, aún no se ha hecho público el diseño que tendrá la intermodal.
    La estación central del TRAM ya está diseñada, esperando que se concrete el diseño de la intermodal, para poder empezar su construcción.
    un saludo!

  3. Gonzalo ha dit:

    Vale, muchas gracias. Es que como veia que tratabais el tema con cierta “soltura”, creia que el proyecto ya estaba definido.

  4. Patryk ha dit:

    Alguien sabe cuando van a construir la nueva estacion para conectar El Tram con Renfe desde que Luceros funciona ahora? Cuando se inagura la Linea 2 que va para la universidad? Gracias.

  5. AlacantOnRails ha dit:

    Hola.
    La estación central del TRAM se estaba retrasando debido a que no había todavía proyecto para la Intermodal (renfe). Ahora que ya se va a hacer público el proyecto, no deberían tardar mucho en construir la estación del TRAM, pero claro, la Generalitat no tiene dinero para todo…
    La L2 llegará a lo largo del primer semestre de 2011. Probablemente después de las elecciones, ya que antes no se pueden inaugurar cosas.

  6. Karin ha dit:

    Repetimos:
    Para cuándo la linea 2 del TRAM?
    Parece que lo del Tramnochador a funcionado muy bien, no?
    y la comunicación con la Universidad? para cuándo?

    • Alacant On Rails ha dit:

      No puedo más que estar deacuerdo. FGV y la Generalitat no tienen excusa para no priorizar el transporte público y las inversiones en Alicante…

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s